bmjpyl

bmjpyl

bmjpyl

bmjpyl

تبعیض نژادی در ناسا جنجالی شد

يكشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶ ق.ظ | bmjpyl bmjpyl | ۰ نظر
zxbqsw

سرویس فناوری فردا: برای بسیاری از افراد در سراسر جهان موضوع تبعیض نژادی موضوع عجیبی نیست. در این میان تبعیض نژادی در سازمان معتبری مثل ناسا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شاید کمتر فردی باور کند که ناسا هم دست به تبعیض نژادی بر علیه کارمندان خود زده است. درست چند ماه پیش بود که “ژانت اپس” (jeanette epps) که قرار بود نخستین خدمه سیاه‌پوست “ایستگاه فضایی بین‌المللی” باشد، طی اقدام عجیب ناسا از برنامه پرتاب حذف شد.در ادامه این گزارش از کالا سودا میخوانید.

این موضوع بسیار شوک آور بود و به سرعت در رسانه های جهان بازتاب داشت، به خصوص رنگین پوستان اعلام کردند که احساس می کنند مورد تبعیض نژادی ناسا قرار گرفته اند.

این بانوی فضانورد، می گوید؛ ناسا هنوز دلیل حذف وی از اعزام به فضا را اعلام نکرده است. قرار بود او به عنوان بخشی از ماموریت ۶۷/۵۶ در ماه جاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی ملحق شود.

اما اولین جرقه های اعتراض به تبعیض نژادی را خانواده وی زدند. آن ها معتقد بودند که شاید رنگ پوست وی در تصمیم عجیب ناسا تاثیر گذار بوده است.

اما نظر خود این فضانورد چیست؟ اپس در مصاحبه‌ی اخیر اظهار کرد که فردی در “ناسا” یا ” روسکاسموس”( سازمان فضایی فدرال روسیه) این تصمیم را گرفته است.”روسکاسموس” سازمان ملی فضایی روسیه است که با ناسا در اعزام فضانورد به “ایستگاه فضایی بین‌المللی”( ISS) همکاری می‌کند.
اگرچه ناسا اعلام کرد ممکن است روزی فرا برسد که وی برای انجام ماموریتی به فضا اعزام شود. اما خانواده او به سرعت به این حکم اعتراض کردند. آن ها گفتند این درست یک مشکل نژادی است، چرا که یک فضانورد سفید پوست جایگزین او شده است.

اپس می‌گوید: من با روس‌ها برای آمادگی برای اعزام به فضا همکاری کردم و تحت آموزش قرار گرفتم و همکاری خوبی نیز با آن‌ها داشتم. وی افزود، من هیچ‌گونه بیماری یا مشکل خانوادگی نیز ندارم که موجب جلوگیری از اعزام من به فضا شود.

اما ناسا در این خصوص چه توضیحی داده است؟

پیش از این “برندی دین” سخنگوی ناسا گفته بود که هنگام تعیین تکلیف پرواز عوامل متعددی در نظر گرفته می‌شوند؛ این تصمیمات مسائل شخصی مربوط به پرسنل است که ناسا اطلاعات آن را ارائه نمی‌دهد. اپس” با دکترای مهندسی هوافضا و هفت سال سابقه در “CIA”به عنوان افسر اطلاعات فنی به ناسا آمد. وی اولین ماموریت در پرواز به مدار زمین را انجام نداد و به جای آن در مرکز فضایی “جانسون” در “هیوستون” کار کرد.

منبع
  • bmjpyl bmjpyl